Nederland in Beeld

5 manieren om als bedrijf je concurrenten af te troeven

Als bedrijf is het vandaag de dag niet altijd even eenvoudig om rendabel te blijven. Niet alleen worden de wetten steeds strenger, bijna elke sector begint stilletjesaan ook verzadigd te worden.

Competitie en concurrentie is een factor waar je niet omheen kan, en als je een succesvol bedrijf wil beheren, dan zal je rekening moeten houden met wat andere vergelijkbare bedrijven in jouw branche doen.

Wat voor producten bieden ze aan, welke prijzen hanteren ze? Hoe verloopt hun verkoopsproces, welke innovaties voeren ze door? Hoe gaan ze om met de recente crisismaatregelen?

Als je je competitie gewoon maar laat doen, is de kans groot dat jouw (toekomstige en huidige) klanten vroeg of laat jou zullen verlaten en naar de concurrent zullen overstappen, omdat die gewoon een beter aanbod heeft.

Om dat te vermijden, hebben we een aantal suggesties hoe jouw bedrijf competitief kan blijven.

Hier zijn 5 manieren om als bedrijf je concurrenten af te troeven:

  1. Ga voor hogere kwaliteit en/of service

Het spreekt voor zich dat de meeste mensen zullen kiezen voor producten of diensten van een bedrijf dat deze aanbiedt aan de beste kwaliteit, uiteraard nog steeds rekening houdend met een aantrekkelijke prijs.

Consumenten zijn tegenwoordig erg kieskeurig, en met tal van vergelijkingswebsites is het voor hen ook een fluitje van een cent om jou tegenover je concurrenten af te wegen.

Het is dus zaak dat je inzet op hogere kwaliteit dan je competitie, zowel in je producten en diensten, als in de service die je hierbij aanbiedt.

Quality over quantity, om het in het Engels te zeggen.

Dit zal wellicht gepaard gaan met een iets hogere prijs, maar als je kan aantonen dat jouw producten echt beter zijn, zullen de meeste mensen voor jou kiezen.

Hiervoor zal je wel heel wat onderzoek moeten doen, zowel naar het aanbod van de concurrentie als naar de beschikbare mogelijkheden om je producten en diensten te verbeteren.

  1. Bied “incentives” aan

Mensen houden van cadeautjes, voordelen en promoties. Iets gratis aanbieden bij een aankoop is vaak een goede manier om potentiële klanten te overhalen om bij jou te kopen.

Denk ook aan acties (2 voor de prijs van 1, 50% korting tot vrijdag, …) en andere “incentives”, zoals een gratis magazine, een loyaliteitsprogramma of een spaarkaart.

“Incentives” werken heel goed om mensen te overtuigen, en bijvoorbeeld online casino’s zetten hier ook volop op in, door pakweg een no deposit bonus aan te bieden.

Dit is een zeer slimme tactiek om de aandacht te trekken naar hun bedrijf ten opzichte van de andere casino’s.

Nieuwe klanten krijgen een gratis en risicovrije bonus, die hen de kans geeft om enkele spellen uit te proberen en de service van het platform te testen met starttegoed of gratis spins.

Aanbiedingen variëren sterk tussen verschillende platforms – elk probeert hun aanbod zo aantrekkelijk mogelijk te maken om overtuigend te zijn.

Als je geen digitaal bedrijf hebt, zijn er nog steeds tal van mogelijkheden uiteraard.

Natuurlijk hangt dit sterk af van de sector waarin jouw bedrijf actief is, maar als je wat creatief bent kan je altijd wel iets vinden, al is het maar een sleutelhanger of een gepersonaliseerd kaartje bij elke aankoop.

  1. Vraag om feedback

Luisteren naar de noden van je klanten is cruciaal als je succes wil hebben. Jij kan dan wel overtuigd zijn dat je het beste product ooit verkoopt, maar als de mensen die het eenmaal kopen het maar niets vinden, dan zal je snel failliet gaan.

Vraag hen dan ook om feedback.

Wat doe je goed, wat niet? Wat denken ze dat je beter kan doen? Wat zou hen overtuigen om bij jou vaste klant te worden?

En luister dan ook goed naar die feedback, en pas je strategie/product/dienst navenant aan.

Voor heel wat mensen is het ook een leuk gevoel om te zien dat hun mening telt, dat een bepaald bedrijf hun welzijn en tevredenheid voorop stelt.

Zo  zal je niet alleen je producten en diensten verbeteren, maar ook eenmalige klanten overhalen om vaste klant te worden.

Je kan dit doen door bijvoorbeeld een online survey op te stellen, en een link hiernaar te plaatsen bij elke bestelling of elk digitaal contact.

Ouderwetse manieren zoals klanten opbellen werken ook, maar omdat steeds minder mensen een vaste telefoon hebben, is dit niet meer zo effectief als vroeger.

  1. Een transparante en eerlijke prijs

Een bedrijf moet winst maken, dat staat vast. Maar als je een goede en vaste positie hebt in je markt, kan de verleiding al snel komen om je prijzen te verhogen, ofwel op directe manier, ofwel via allerlei verborgen kosten.

Dat is een goede manier om klanten te verliezen!

Wees dus altijd zo transparant mogelijk. Toon je prijzen, en wijk hier zoveel mogelijk niet van af.

Als jouw product van betere kwaliteit is, geef dit dan duidelijk aan, zodat klanten zien dat jouw iets hogere prijs gerechtvaardigd is.

Vermijd verborgen kosten. Niets is zo vervelend voor een consument als een product of dienst aankopen en dan bij het afrekenen (of heel wat later) te merken dat hij of zij ook nog X euro hier, Y euro daar moet betalen.

Dat zijn klanten die je niet meer terugziet!

  1. Wat is jouw niche, je USP?

Een USP is een Unique Selling Proposition, een kenmerk dat jouw bedrijf onderscheidt van de anderen. Een uniek verkoopargument, de reden waarom mensen bij jou klant zouden worden in plaats van bij een ander vergelijkbaar bedrijf.

Als je gewoon maar het zoveelste bedrijf in jouw sector bent, dertien in een dozijn, dan zal je problemen hebben om klanten te vinden en te houden. Waarom zouden ze immers bij jou gaan?

Zoek een aantal factoren waarin jouw bedrijf verschilt van jouw concurrenten, en hoe dit de klanten ten goede kan komen.

Voorbeelden hiervan zijn “Herstelling binnen 24 uur!”, “Gratis verzending”, “Letterlijk élk product binnen X categorie”, “25 jaar ervaring in de sector”, enzovoort.

Als je minstens 3 USP’s kan vinden en daar prominent mee uitpakt, zullen klanten duidelijk kunnen zien waarom ze bij jou (moeten) kopen en niet bij de competitie.