Nederland in Beeld

Voor het eerst een kantoorruimte inrichten? Dit heb je zeker nodig!

Heb je een eigen bedrijf gestart? Of ben je beheerder van een kantoorruimte? Als je voor het eerst een kantoorpand gaat inrichten, komt daar natuurlijk best veel bij kijken. Je hebt vooral veel materiaal en spullen nodig. Waar je in ieder geval aan kunt denken? Dat lees je in deze blog.

Kantoormeubilair

Een kantoor is niets zonder kantoormeubilair. Bureaus en bureaustoelen spelen hierin de hoofdrol. Ga na hoeveel je er nodig hebt. Het hangt af van de grootte van het team. Maar denk er ook over na of je iedereen een eigen bureau geeft, of dat je werkt met flexwerkplekken. Dit is per bedrijf weer anders. Nu personeel regelmatig vanuit huis werkt, is het vaak prima mogelijk om met flexwerkplekken te werken. Maar onthoud wel dat je personeel hier niet altijd blij mee maakt. Vraag gewoon eens rond: is er behoefte aan een eigen plek? Of maakt dit maar weinig uit? Naast bureaus en bureaustoelen heb je ook kasten nodig. Van grote archiefkasten tot kleine ladekastjes, wissel dit af bij de inrichting. Hierin krijgen de kantoorartikelen een plekje, van notitieboekjes en pennen tot mappen en stempelkussens. Geef alles meteen een vaste plek! Zo raakt er niets kwijt en behoud je het overzicht.

Kantoorbenodigdheden

Op de kantoorbenodigdheden gaan we nog wat verder in. Hier heb je namelijk veel van nodig, om de dagelijkse to-do's draaiende te houden. Zo werkt personeel graag met agenda’s, notitieboekjes of sticky notes om de planning en taken op te schrijven. Daar zijn tevens pennen, stiften en potloden bij nodig. Leg dit op een handige plek neer, waar iedereen zo bij kan. Printen is vaak aan de orde van de dag op het kantoor. Je hebt dus een voorraad printpapier nodig, samen met inkt en toners. Denk verder nog aan briefpapier en enveloppen, mocht niet al het communicatieverkeer online verlopen. En er zijn meer kantoorbenodigdheden die van tijd tot tijd in gebruik zijn, zoals een nietmachine, paperclip of liniaal. Verzamel het dus allemaal bij elkaar.

Apparatuur

Apparatuur is volop aanwezig in het kantoor! Zo geef je iedere werknemer een eigen laptop of computer. Het is gebruikelijk om dit apparaat mee naar huis te nemen: een laptop is meestal dus de ideale keuze. Maar je kunt hierover overleggen met je personeel. De hele dag voorovergebogen zitten achter de laptop is niet al te best voor nek en rug. Een monitor is dus ook welkom op de bureaus, die meteen fungeert als tweede scherm. Met een toetsenbord en muis maak je ergonomisch werken nog eenvoudiger. Dan kunnen er nog specifiekere wensen zijn, zoals een headset of (noise cancelling) koptelefoon. En haal de benodigde gedeelde apparaten naar de ruimte toe, waaronder een printer en een groot beeldscherm voor in de vergaderruimte. Zorg uiteraard dat alle apparatuur goed functioneert en up-to-date is met de benodigde software en beveiligingsmaatregelen.

Decoratie

Kantoorruimtes zijn vandaag de dag allesbehalve saai. Je kunt dus zeker uitpakken met de aankleding! Dit is juist een aanrader. Laat je werknemers zich hier straks helemaal thuis voelen. Zo zie je in veel kantoorruimtes kamerplanten staan, voor levendigheid en sfeer. Het team heeft zo ook meteen iets om voor te zorgen. Dat is een leuke bijkomstigheid. Je kunt ook posters of schilderijen ophangen aan de wanden. Het liefst op meerdere plekken! Ga voor algemene kunstwerken, of kies voor kunst die aansluit op de branche of het vakgebied waarin je opereert. Onder de bureaus plaats je een stijlvol vloerkleed. Of doe dit juist bij de ingang. Zorg in ieder geval voor leven in de brouwerij!

Praktische benodigdheden

Als laatst kunnen we nog de categorie van praktische benodigdheden aanwijzen. Hier vallen allerlei items onder. Denk aan mokken voor koffie of thee. Ook ander servies kan noodzakelijk zijn, van borden tot bestek. Meer items voor de keuken? Zorg ook voor handdoeken, maar net zo goed voor vuilniszakken. Batterijen, reinigingsmiddelen, verpakkingsmateriaal en brievenbusbakjes: kijk wat je allemaal nodig hebt. Veiligheidsuitrusting is tevens essentieel. Geef brandblussers en EHBO-kits een vaste plek, dat is toch wel het minimale om aan te voldoen.

Het plaatje is vrijwel rond als je deze items naar de kantoorruimte toe haalt! Natuurlijk kunnen er nog extra’s zijn, maar dit vormt in ieder geval een gedegen basis. Heb jij alles al bij elkaar verzameld voor de kantoorinrichting?