What the fuck doe je met 10.000 kilo zout? 

De zoutboeren in Gujarat in India zitten in de shit. Wat? Waar leg-dat?

B

Ondanks dat laten zij zich niet uit het veld slaan. Op YouTube checkten zij hoe je een windmolen bouwt en met weggegooide troep en oude motoren maakten zij super effectieve ploegmachines. Maar van de prijs die hen door de zouthandelaren wordt aangeboden worden zij niet blij. Deze ligt namelijk 150 keer lager dan bij de multinationals in India. Het lachen is de zoutboeren dus een beetje vergaan. Voor 10.000 kilo zout krijgen zij slechts 45 Euro.

C

De 150 euro die zij hier per jaar aan overhouden brengt de boeren en hun families in diepe armoede. Ze worden min of meer gedwongen om handel te voeren met uitbuitende handelaren, aangezien de boeren niet de mogelijkheden hebben om het zout te verpakken en te verhandelen.

Dat goed en eerlijk handelen in het bloed zit van een Rotterdammer, bewijst ook Nick van der Velde (25 jaar). Als student aan de TU Delft vertrok hij naar Gujarat om de windmolens te bestuderen waarmee zoutboeren het zout produceren. Na een aantal dagen te hebben doorgebracht op de ‘zoutfarm,’ werden Nick en zijn drie medestudenten ziek. De enige auto die hen naar een dokter kon vervoeren, beschikte maar over drie vrije zitplaatsen. Nick besloot zijn maten te laten gaan en bleef met de vertaler achter op de farm. Geen dokter, maar gelukkig wel een fles whisky om de pijn te verzachten. “De situatie hier is best wel ‘shitty’ voor die boeren,” bedacht Nick zich. De vertaler kon niets anders doen dan hem hierin gelijk te geven. En wie uit Rotterdam komt laat het natuurlijk niet alleen bij woorden. ‘Chakardi Salt’ werd geboren: India’s eerste moderne en exclusieve zoutmerk dat zowel fair-trade, duurzaam en gezond is.

Van de winst die het zout opbrengt wordt er een deel geherinvesteerd in voorzieningen als lokaal ontwikkelde windmolens. Deze vervangen de dure en vervuilende dieselpompen. Naast verbeterende werkomstandigheden wordt ook aan de financiële situatie van de boeren gewerkt.

Chakardi Salt creëert trouwens ook kansen voor Rotterdamse ontwerpers.
 Zij spelen in op de midden- en hogere klassen van de Indiase bevolking. Deze bevolkingsgroep groeit hard, waardoor er steeds meer vraag komt naar producten met een mooie vormgeving, passend bij de smaak en moderne levensstijl van deze groep. Vandaar een oproep aan alle Rotterdamse creatieve mensen om een vet ontwerp te maken voor de verpakkingen van het zout. “De kracht van design en creativiteit is dat je van een redelijk suf product als zout, iets heel vets weet te maken. Je moet alleen de ballen hebben om de grens over te gaan en die shit te gaan doen.” Alleen al in de staat Gujarat gaat er 60 miljoen kilo zout per jaar doorheen. Dat zijn dus veel verpakkingen. Daarnaast wil Nick in de toekomst behalve de Indiase en Nederlandse markt ook de rest van de wereld gaan voorzien van het mooie Indiase zout.

Dus, houd facebook en de website van Chakardi Salt goed in de gaten. Dan weet je wanneer je mag gaan beginnen met ontwerpen. In de tussentijd: als je naar de supermarkt gaat, zorg dan dat je met het goede zout kunt strooien. Hiervoor moet je nog wel even geduld hebben. Stay Tuned!

Latest posts by Kristi (see all)