Vanaf vandaag is het tweede seizoen de docu-serie I.N.D.O. weer te zien bij de lokale televisiezender OPEN Rotterdam en op hun livestream vanaf 18.15 uur.

Tijdens hun zoektocht naar hun Indische roots ontmoeten regisseur Tenny en producent Christie van I.N.D.O. steeds meer jongeren die net als zij ook ‘iets’ doen met de culturele erfenis van Nederlands-Indië.
Ze besluiten dit tweede seizoen te focussen op jonge ondernemers, die vanuit hun culturele achtergrond zijn gaan ondernemen. Wat beweegt ze om vast te houden aan een bepaald stuk van hun cultuur?

Wij spraken met regisseur Tenny Tenzer en vroegen hem naar de achtergronden bij de serie.

‘Een jaar geleden maakte ik voor de lokale omroep een reportage waarin ik Christie interviewde over een Indisch monument die haar stichting op de Boompjes wilde zetten. Ze inspireerde me omdat ze met haar culturele erfenis bezig is. Na twee afspraken hadden we al een plan gemaakt voor een docuserie over de culturele erfenis van Nederlands-Indie, onze roots. Ik had nooit kunnen dromen dat ik 12 maanden na ons eerste kennismaking al een tweede seizoen van de docuserie I.N.D.O. zou maken.”

IMG_1206

Tenny Tenzer (m) aan het werk.

Herkenning & Inspiratie
I.N.D.O. verbindt jonge Indo’s die nieuwsgierig zijn naar hun roots met deze passievolle jongeren. We zien hoe ze zichzelf herkennen in elkaar en hoe ze elkaar inspireren. We nemen een kijkje op de eerste Indo’s Be Like meeting op de Pasar in de Ahoy, achter de schermen van de distillerij waar Bobby’s Gin wordt gemaakt, we leren over Twijfelindo’s en verdiepen ons in de symboliek van Indische tattoo’s… We krijgen een hedendaagse kijk op oude gebruiken. We zien een interessante kruisbestuiving tussen elementen van de Nederlands-Indische en de hedendaagse Nederlandse cultuur. We zoeken antwoord op de vraag: wat blijft er overeind van een cultuur die met uitsterven is bedreigd en hoe herken je de Indo van de toekomst?

Ook duikt de documentaire serie dit seizoen in de Molukse geschiedenis. Wat zijn de overeenkomsten en in hoeverre verschilt deze? En hoe zit het met de term ‘Javaanse Surinamer’? Java en Suriname liggen geografisch gezien toch heel ver uit elkaar, hoe kunnen ze dan toch iets met ze te maken hebben?

Wat is het verschil met het eerste seizoen?
Tenny: “Het eerste seizoen stond voornamelijk in het teken van het bij elkaar brengen van verschillende generaties om verhalen te vertellen en nieuwsgierigheid op te wekken. In dit seizoen portretteren we jonge ondernemers die inspiratie putten uit de Molukse en Indische cultuur. Zoals Sebastiaan die een oud ginrecept van zijn Molukse opa nieuw leven heeft ingeblazen, ‘Bobby’s Gin’ is nu over de hele wereld in barretjes te vinden. Een mooi verhaal is ook die van Leroy, de oprichter van de webcommunity Indo’s Be Like. De Facebookpagina heeft ruim 53.000 likes en is op het eerste gezicht grappig maar dient ook als platform om de Indische cultuur door te geven naar jongere generaties.”

INDO_s02e01_Gale&Leroy.Still003
Een still uit een van de afleveringen van dit seizoen.

Whatsappen met de makers
Daarnaast zoeken de documentaire-makers contact met hun kijkers via verschillende social kanalen. Via blogs en Facebook houden ze hun volgers op de hoogte van hun belevenissen. Nieuw dit seizoen is het gebruik van Whatsapp met het nummer 0657976159.

Vanaf 1 juni kunnen kijkers en volgers hun dagelijkse Indisch-heden met I.N.D.O. delen. Je kunt reageren op afleveringen, vragen stellen of vragen en opdrachten van de makers beantwoorden. Bijzondere foto’s, filmpjes en discussies worden dan weer gedeeld middels blogs of andere sociale media. Zo creëert I.N.D.O. een persoonlijk, eigentijds, actueel en levendig document dat via hun eigen online kanalen en die van OPEN Rotterdam te volgen is.

Hou via deze link de blog van de makers in de gaten en kijk via deze link ALLE afleveringen van seizoen 1 terug.

Bogue

Bogue duikt in subculturen, legt vergeten verhalen vast voor later en volgt ontwikkelingen in de stad voor jong en oud. Wij brengen nieuws, opinie, primeurs, winacties, lifestyle, schrijvers, video, food, fashion, kunst en cultuur via internet, televisie en radio. Bogue verbindt Rotterdammers met woord, beeld en geluid aan de grootse daden in onze stad.

Latest posts by Bogue (see all)