De schoenenhal; een collectie waar de Filipijnse shoe-addict Imelda Marcos jaloers van zou worden. S.H.O.E.S is de eerste ‘MaakMee-tentoonstelling’ van de Kunsthal Rotterdam: een interactief publieksproject in samenwerking met de Bankgiro Loterij.

MaakMee wil zeggen dat het publiek invloed uitoefent op vrijwel alle aspecten van de tentoonstelling: de inrichting, het beeld, het licht, enzovoorts. Nou wordt tegenwoordig over alles en nog wat de mening van het publiek gevraagd, zoals de beoordeling van zangers, danseresjes en goochelaars in talentenjachten alsmede de eenwording van Europa en ga zo maar door. Meestal werkt dit mechanisme niet, maar de Kunsthal laat met deze tentoonstelling zien dat dit uitgangspunt ook zomaar een succes kan zijn. Een tentoonstellingsarchitect als Lien Wauters is dan wel een must.

‘Echte liefde’ voor schoenen
Op de eenvoudige en rustige display, met onder andere witte schoenendozen als platform, komen de schoenontwerpen prettig naturel tot hun recht. ‘Echte liefde’ wilde het publiek als flankerend thema bij de schoenen. Kan lastig worden, het hanteren van zo’n uitgemolken begrip, maar ook hierin is S.H.O.E.S. geslaagd. De schoen zoals getoond in de Kunsthal roept net als bij muziek, poëzie en beeldende kunst herinnering, herkenning, emotie en verlangen op. En dat is ook wat het publiek voelt bij deze tentoonstelling.

Schoenhelden
Elke Sex-and-the-City-fan ontdekt meteen de blauwe satijnen Manolo Blahniks die Mr. Big, in plaats van een trouwring, aan Carrie schenkt. Jan Jansen wordt als ware schoenenheld gepresenteerd, en terecht. Zelf zou hij ter gelegenheid van een overzichtsexpositie in het Gemeentemuseum in Den Haag wel eens gezegd hebben dat hij in zijn leven ‘heel wat bij elkaar heeft geprutst’. Maar, ik heb deze vakman ooit aan het werk gezien en er zijn er weinig die design en het vakwerk zo perfect kunnen combineren. Zijn wereldberoemde en veelbekroonde bamboeschoen (1973) is voor velen een iconisch beeld van de designgeschiedenis en een Teleac-voorbeeld van de eenwording van mode en kunst.

De indrukwekkende punkshoe van Vivienne Westwood straalt misschien wel meer dan haar kleding de visie uit waar ze voor stond en staat. ‘Het lijken net kogels’, zei een bezoeker over de studs in de schoenen. ‘Daarmee kan je letterlijk uit je slof schieten’.

Manolo Blahnik, 2008 ©

Manolo Blahnik, 2008 © Collectie ModeMuseum Hasselt

© Romans_2

André Perugia, Hommage à Georges, Braque, 1931, collectie Perugia, Musée privé Charles Jourdan, © Romans_2

Jan Jansen, Rattan - Bamboeschoen, 1973

Jan Jansen, Rattan – Bamboeschoen, 1973

Jimmy Choo, Lever, Cruise Collection, 2007 © Collectie Modemuseum Hasselt

Jimmy Choo, Lever, Cruise Collection, 2007 © Collectie Modemuseum Hasselt

S.H.O.E.S. loopt nog tot 11 mei. Dus of je het nou op heels, sneakers of crocs doet, ga erheen! Tijdens het museumweekend op 5 en 6 april is er onder meer een schoenenruilbeurs en een stiletto-run!

Sarah Schulten

Sarah’s (1987) fascinatie voor kunst en mode bloeide op in Londen. Daar organiseerde ze galerieshows tijdens de Fashion Week. Eenmaal thuis kwam de Rotterdamse bij de modeontwerpster Marga Weimans terecht, waar zij alles leerde over organiseren, ontwerpen en conceptueel denken. Met haar kennis over modetheorie bedenkt Sarah nu ideeën en ze zet deze om in verhalen, fotoreportages en catwalkshows.