Vorige week las je op Bogue een artikel over historisch pand Grand Hotel Central. De meningen over de verbouwing slash sloop zijn verdeeld, maar inmiddels zijn er 397 handtekeningen gezet, betrokkenheid à la woonreferendum. Nu leek het ons leuk om te kijken naar wat andere (historische) architectonische hoogstandjes en een verhaal achter deze Rotterdamse architectuur.

De rijke architectonische geschiedenis van Rotterdam gaat ver terug in de tijd. Kenmerkend voor de vooruitstrevendheid Rof is Het Witte Huis, gelegen aan de Wijnhaven. Het gebouw werd in 1897 ontworpen door de Rotterdamse broers Gerrit en Herman van der Schuyt, in samenwerking met architect Willem Molenbroek. Zij lieten zich hiervoor inspireren door de talloze wolkenkrabbers in New York. Het Witte Huis was de eerste wolkenkrabber van Europa, met een hoogte van 43 meter en tien verdiepingen. Nu natuurlijk heel normaal voor ons, maar toentertijd uniek.

Witte Huis

Foto: Antonio Fassina; bron

Men was bang dat de fundering van Het Witte Huis niet sterk genoeg was, echter werd het tegendeel bewezen tijdens de bombardementen aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Het bleef overeind, terwijl bijna de gehele binnenstad werd verwoest en weggevaagd. Hierdoor heeft het een compleet ander stadsgezicht vergeleken met andere Nederlandse steden, die deels gespaard bleven in de oorlog. Ook het stadsbestuur heeft hierin een groot aandeel, zij kozen namelijk voor wederopbouw in plaats van reconstructie, waardoor er ruimte vrijkwam voor vernieuwende architectuur.

Kenmerkend voor de wederopbouw is de Lijnbaan, de eerste winkelpromenade in Nederland en de eerste autovrije winkelpromenade ter wereld. De Rotterdamse architect Huig Maaskant ontwierp het Groothandelsgebouw (en ook het Industriegebouw), dit wordt gezien als het symbool van de wederopbouw. Ook was hij verantwoordelijk voor de Euromast, de hoogste toren van Rotterdam en een herkenbaar punt in de skyline van de stad.

Vanaf de jaren zeventig was er veel commentaar op de wederopbouw, veel mensen vonden dat de stad kil was geworden met te veel hoogbouw. Daarom werd ervoor gekozen om meer kleinschalige woningen te bouwen. Piet Blom was verantwoordelijk voor het ontwerp van de Kubuswoningen, 38 kubusvormige paalwoningen en 13 bedrijfskubussen nabij de Oude Haven.

IMG_7346

Foto: Bert Kaufmann; bron

Het doel was om een dorp in de grote stad neer te zetten. Eind jaren tachtig werd er toch weer gekozen voor moderne bouw, zo ontstond de wijk Kop van Zuid, verbonden met het centrum door de prachtige Erasmusbrug. Hier tref je vandaag de dag spectaculaire hoogbouw, architectuurliefhebbers kunnen hier hun hart ophalen. Meest in het oog springend zijn De Rotterdam, de Maastoren en Hotel New York, het voormalige hoofdkantoor van de Holland America Line. De Kop van Zuid is kenmerkend voor Rotterdam, een unieke plek met een prachtige skyline en de moderne Erasmusbrug als icoon van de stad. Je treft er een bijzondere combinatie van moderne architectuur en historische gebouwen. Dit is mede door de verwoestingen in de Tweede Wereldoorlog, maar ook door de vooruitstrevendheid van de stad zelf en de talloze architecten die Rotterdam rijk is. Van 2006 tot 2009 waren we officieel bewoners van dé architectuurstad van Nederland en sindsdien profileert Rotterdam zich niet anders.  Rotterdam is uniek!

Foto banner: Kop van Zuid, door FaceMePLS; bron.