Vorig jaar kwam rapper Lil’ Wayne in zijn privéjet naar Amsterdam toe gevlogen om daar drie uur lang in een skatepark te chillen. Vanaf 12 juli komt hij waarschijnlijk in zijn speedboat de Rotterdamse havens binnen denderen, wanneer ons nieuwste kunstwerk en speelobject is onthult. De oplettende Rotterdammer heeft het misschien al opgemerkt: aan de voet van de Erasmusbrug aan het Vasteland zijn de eerste tekenen van dit nieuwe werk te zien. ‘Twist and Shout’ van ontwerper Martand Khosla uit New Delhi -of, zoals nu al in de volksmond: ‘Wokkel’- zal vrijdag 12 juli met bier en -natuurlijk- wokkels onthuld worden. Het is niet zomaar ‘straatmeubilair,’ wat toevallig ook heel erg skatebaar is. “Het is een nieuw hybride ding, dat gebruikt mag worden als skate-object net als de rest van de stad,” zegt Ariadne Urlus, director van Showroom MAMA. Het kunstwerk vormt het nieuwe speelterrein voor alle jonge en oude mensen, Gothics, Skaters, Emo’s, Alto’s, R&B-ers, Hiphoppers, Kakkers, spijkerpoepers en iedereen die niet in een hokje past.
 
B

In 2010 schreef Showroom MAMA de internationale ideeënwedstrijd ‘Reclaiming the Street’ uit. Zij ontvingen meer dan 85 ingezonden ontwerpen van kunstenaars, studenten, skateboarders en ontwerpers van over de hele wereld met affiniteit voor de skateboardcultuur. Het bijzondere aan dit initiatief is dat de roots van Showroom ook liggen in deze cultuur. Director Ariadne Urlus: “Toen Showroom MAMA werd opgezet was de kunstwereld en daarin de kunstinstellingen in Rotterdam, maar ook in de rest van Nederland, redelijk gesloten. Hiermee bedoel ik dat voor een bepaalde groep makers eigenlijk geen plek was binnen de gevestigde kunstwereld. Ik heb het over galerieën, musea, maar ook over de Witte de With. Die groep was, of is, want ze bestaan eigenlijk nog steeds, mensen die absoluut goed en kwalitatief werkt maakten, maar waarvan de gevestigde orde zei dat wat zij maakten eigenlijk geen kunst is. Bijvoorbeeld graffiti, comics, video-achtige werken, of mengvromen met mode, noem maar op. Dit zijn voorbeelden waarom ‘MAMA’ werd opgericht. Het lijkt namelijk alsof binnen de skatewereld, en dit kunnen we niet bewijzen, maar het lijkt dus of er relatief meer creatieven zich bevinden binnen deze groep mensen. Skaters staan daarnaast natuurlijk ook bekend als de vrijbuiters, als mensen met een groter gevoel van vrijheid.” Ariadne Urlus zegt tot slot dat het kunstwerk niet gezien moet worden als een stempel op de identiteit van ‘MAMA.’ “Je moet ‘MAMA’ zien als iets met meerdere lagen, waarvan het kunstwerk de ‘root’ vormt.”
 
C

Nadat de wedstrijd was gestreden kwam het project bij de gemeente te liggen. Daarom is het project in 2011 weer opgepakt door Showroom MAMA met Mothership als producent. Met behulp van externe financierende partijen als Stichting Doen en het Stimuleringsfonds voor Architectuur, is het kunstwerk gerealiseerd en bijna klaar voor het publiek. Het kunstwerk zal een ode zijn aan de vrijheid die binnen de skatecultuur heerst, het verkennen van grenzen en het ter discussie stellen van de heersende regels en opvattingen. Het kunstwerk staat dan ook voor de ‘spelende mens,’ geïnspireerd op skateboarders. “De stad zien als jouw speelterrein, maar ook de kunst in de stad zien als jouw speelterrein, dat is ons doel” zegt Ariadne Urlus.
Op de onthulling op 12 juli zal skate-icoon Louisa Menke samen met haar skate-partner haar zieke trics laten zien tijdens de demonstratie. Nog een reden om dus te komen. Aanmelden kan voor dit event kan! Waar? Via Facebook! Zie jullie daar.

Latest posts by Kristi (see all)