“Take this Bro, may it serve you well..”

Vrijheid, gelijkheid en broederschap. Beethoven’s Negende! Dat, op de dag dat Nederland mocht stemmen over Europa. Huh? Je weet wel, vrijheid om te zijn wie je bent of wilt zijn. Homo, hetero, bi-curieus, machopatser, geek, ‘rechttoe-recht-aan-student’, een hipster, een hiphop-ster, or just a star like Conchita. Vrijheid, gelijkheid en bro-schap!? In schril contrast tot dictator Poetin! Kunst is de ultieme expressie van vrijheid. Beethoven wist dat! Maar, deze dude kon ook zuipen als de beste en hij beukte als het even moest iemand boven op zijn bakkes. Tegen het einde van zijn leven (hij was dus toen ook al doof!) componeerde hij, op tekst van de dichter Schiller, een stukje koorwerk dat tot het volkslied van Europa werd uitgeroepen: de ode ‘An die Freude’. Dat is dus gespeeld (donderdag), met zaterdag de herkansing!

Een van mijn helden was in 010 en hij nam het dirigeerstokje ter hand. Hoe cool was dat: het Rotterdams Philharmonisch Orkest zo belachelijk scherp, transparant en spannend laten klinken. Master of ‘this crime’: Philippe Herreweghe, een Vlaming. Met een sierlijke ingetogenheid wist hij het publiek voor zich te winnen, waar wij 010-boeren nog wat van ‘kenne leruh’. HIGH van muziek werd ik. M’n twee chicks; m’n matties Z&D (beiden niet into classical stuff maar wel open-minded. Wat wil je ook? ze zijn beiden deejay), waren net als ik HIGH van deze muziek!

Philippe Herreweghe dirigeert

Philippe Herreweghe dirigeert

“Die gast bij de pauken lijkt steeds zijn instrument te kussen.. Ieder zijn hobby.”

Dat koor? Fantastisch! Alsof ze ff naar beneden gestraald zijn; straight from heaven! En het orkest dan? Strijkers (violen, cello’s en contrabassen): fluweel. En de blazers? Soms lekker scherp (koper), dan weer strelend voor het oor (houtblazers). Die gast bij de pauken lijkt steeds zijn instrument te kussen.. Ieder zijn hobby.

Foto: Andreas Terlaak

Kiezen
Zaterdag is de herkansing! Of ben je dan al bezet? Misschien zit je in de Laurenskerk (ook een concert van De Doelen-luitjes en het festival Operadagen Rotterdam)? Real old stuff in die kerk, maar mooi! We moeten gaan kiezen, wat een luxe! Of het nou om Europa gaat, welk concert zaterdag, of wie JIJ wilt zijn!

Ken je dat? Je opent een doosje, blijken er alleen maar juwelen in te zitten waar je helemaal door wordt weggeblazen. WTF! Kiezen? Ik wil ze allemaal voor m’n schatje! Je kan niet kiezen bro, maar je moet wel. Probleempje? Bro, je weet wel: van brother, eigenlijk van broederschap. Op de manier waarop Samuel L. Jackson of de good old Snoop Dogg dat bedoelde. Do you digg it? Dat doosje is Operadagen Rotterdam, met echt veel goeie shit! Wat? Gillende keukenmeiden-shit hoor ik mensen hier en daar al denken. Nou, niet dus! Ik was erbij en geloof me: DAMN! Take this bro, may it serve you well!

Beethoven op verkiezingsdag
Oké, ik zal het maar bekennen. Ja, ik heb gestemd. I’m a liberal and I ain’t ashamed! Eerst ben ik Rotterdammert, maar ook INDO, en Nederlander en bovenal EUROPEAAN! Duh, we zijn allemaal ‘Europeaan’, of ‘ie nou wilt of niet. Allang voor de euro, de Europese Unie en ja, zelfs vóór de E.E.G. waren ‘we’ al Europeaan. Simpel. Hoe mooi viel Beethoven’s Negende op deze verkiezingsdag op zijn plaats. De Doelen heeft echt good stuff om eens te checken. Die Philippe met z’n koor uit Gent is de shit, maar die gasten die zaterdag in de Laurenskerk staan? My God! Lekkerrrrr!

Neil Wallace, hoofd-programmering bij De Doelen.

Neil Wallace, hoofd-programmering bij De Doelen.

Een eeuwenoude traditie
Wie is verantwoordelijk voor al dat moois zaterdag? Neil Wallace. Wie? Check dit filmpje over de Doelen, de beste man spreekt daar. Hij weet echt waar ‘ie het over heeft: “The Sixteen is een van de vooraanstaande kamerkoren a.k.a. ‘consorten’ van de wereld! Het komt voort uit de rijke Britse kathedrale koor-traditie.”, aldus Neil Wallace, hoofd-programmering van De Doelen. Ben je daar nog nooit geweest? Ga kijken! Neil: “Deze traditie, die eeuwen teruggaat, is bijzonder sterk in bijvoorbeeld Oxford en Cambridge.” Wow, hoe cool is dit dan? Zaterdag wordt er werk van Palestrina en Allegri uitgevoerd. Van deze laatste componist zal het wonderschone ‘Miserere’ in de Laurenskerk klinken.

De akoestische kerk
Dat het in een kerk is kan geen toeval zijn, blijkt bij navraag. Neil: “Er is één reden: de akoestiek. En daarmee natuurlijk ook de ambiance. Dit repertoire is gecomponeerd voor steen zou je kunnen zeggen. Wij willen de religieuze connotaties niet zo zeer benadrukken door de keus van een kathedraal met dit programma, maar wel het spirituele, het geestelijke. Er zijn componisten, oud en nog levend, die op een zeer verfijnde manier konden schrijven voor bepaalde gebouwen.” Dit is precisiewerk, even opletten. Neil: “Het gaat om ‘nagalmen’.” WTF, denk ik. Neil: “Hun klank- en nagalm-karakter, daar draait het om. Een nagalm van 2.6 seconden in de Doelen is niet alleen korter dan 7,5 seconden in de Laurenskerk, het geeft ook een totaal ander soort kleuren door!” Je bent gewaarschuwd! Besmettingsgevaar loert. Voordat je het weet ben je addicted. Take this brother, may it serve you well!