“Wat een prachtige buitenruimte, hier is echt lang en vooral hard over nagedacht.” Nee, op het Schouwburgplein zijn deze woorden nog nooit op deze manier gezegd. “Daar wil je nog nie dood gevonden worden”, dat klinkt al vertrouwder. Het plein is niet alleen verschrikkelijk lelijk, je dient, voor het betreden, ook je geliefden te vertellen dat je van ze houdt. Elke stap op het Schouwburgplein kan namelijk je laatste zijn. Versleten zolen, maar ook doodnormale hakken zijn al dodelijk op de roestvrijstalen platen. Om nog maar te zwijgen over die zielloze filmdoos van Pathé.. Wie bedenkt nou zoiets en misschien belangrijker: hoe komen we er vanaf?

Het auto- en fietsvrije plein is sinds de wederopbouw al een gevoelig onderwerp voor de Rotterdammers. Er valt genoeg te verzinnen voor een oppervlakte ter grootte van een voetbalveld. Waarom zitten we dan nu met deze wanvertoning opgescheept? Dat vroegen twee Rotterdammers zich ook af. Daarom zijn Joris de Iongh (1987) en Arjan Verschoor (1983) op missie. Zij willen het Schouwburgplein omtoveren tot bruisend stadspark. Weg met dat grauwe staal en het pijnlijk sneue overzicht op niks: “Men moet het Schouwburgpark zien als een plek waar men afspreekt en niet als een plek waar men overheen gaat.”

De Rotterdammers Joris en Arjan verschillen in achtergrond. Joris is beeldend kunstenaar en ondernemer met een atelier in Crooswijk. Daarentegen beklimt Arjan al jaren de carrièreladder bij verschillende grote, gerenommeerde bedrijven. Samen zijn ze constant bezig met het ontdekken van de stad en bedenkt het duo ideeën om de stad nog mooier te maken.

Het Schouwburgpark is een van die ideeën, maar daar bleef het niet bij. In hun plan zetten de mannen het een en ander uiteen. Zo levert de aanleg van dit park jaarlijks een extra omzet van 760.416 euro op voor de omliggende horeca en winkels. De achterliggende berekening ruikt een beetje naar nattevingerwerk, maar dat mag de pret niet drukken. Daartegenover staat de eenmalige investering voor het park van zo’n 520.000 euro en de jaarlijkse kosten van 65.000 euro, waarvan iets meer dan de helft naar de parkwachter gaat. Goed, daar kan ook nog aan gesleuteld worden, maar het concept staat.

“Rotterdam zit in de lift, nu is het zaak om door te pakken en de plekken die nog niet fijn zijn om te verblijven te verbeteren.”

Schouwburgpark

Mooie kansen
De invulling van het plan kan nog alle kanten op, maar belangrijker is de betrokkenheid van de eindgebruiker in dit geheel. Het meest centraal gelegen plein van de stad is canvas, klaar om beschilderd te worden. Denk mee! Een gigantisch terras midden in het park voor alle aangelegen horeca; een slingerend fietspad langs heuveltjes en een amfitheater. Het is ons park!

schouwburgpark