Eindelijk is het zover! Woensdag 1 oktober wordt de Markthal officieel geopend door niemand minder dan koningin Máxima. Om drie uur knipt ze het symbolische lintje door waarna iedereen de Rotterdamse triomfboog in mag stormen. De opening is eigenlijk al een week aan de gang. Tot 15 oktober wordt er namelijk groots uitgepakt met een culinair festival, rondleidingen, open atelierdagen en straattheater. Het gebied rondom de nieuwe hal is daarom dan ook omgedoopt tot ‘De Smaak van de Blaak’. Maar wat kunnen we na de opening van de Markthal gaan verwachten?

Allereerst cijfertjes! De kosten voor de bouw van de Markthal bedragen zo’n 175 miljoen euro. Interesse in een plekje in de hal? Prima, maar alleen als je goed in de slappe was zit, want een unit (20 vierkante meter aan reclamegenot) kost al gauw zo’n twintigduizend euro per jaar. Dat is met 12.000 vierkante meters lekker cashen. De buren bestaan uit andere lokale en regionale producenten. Vast staat dat onze lokale patatboer Bram Ladage ook een plekje op de kop heeft weten te tikken. Dat legt ze bepaald geen windeieren; naar verwachting zullen jaarlijks meer dan vijf miljoen mensen de Markthal bezoeken. Hoe je zo’n schatting precies maakt werd niet helemaal duidelijk, maar waarom ook niet?

Foto gemaakt door Gilbert kempenaar/Boor, via AD.nl

Foto gemaakt door Gilbert kempenaar/Boor, via AD.nl

Er is nog altijd weinig bekend over de huizenverkoop. Deze zomer waren nog maar 25 van de 126 appartementen verkocht. ‘Een landelijk probleem’, zei projectontwikkelaar ProVast toen. In ieder geval is het nu niet meer hun probleem. De Markthal krijgt over de hele wereld aandachthaalt veelvuldig het nieuws en ook andere steden hebben al interesse getoond. Dus die 175 miljoen hebben ze binnen no time terug.

Hoorn des Overvloeds gemaakt door Iris Roskam en Arno Coenen. Foto afkomstig van missethoreca.nl

Hoorn des Overvloeds gemaakt door Iris Roskam en Arno Coenen. missethoreca.nl

Iris, van kunstenaarsduo Iris Roskam en Arno Coenen, krijgt ondertussen ook de erkenning die ze verdient als medeverantwoordelijke voor de inmiddels wereldberoemde wandschildering. Toch zit een groot deel van het Markthal-spektakel onder de grond: de parkeergarage, de grootste van onze stad. Met een parkeergeleidingssysteem, een dip&gaan betalingssysteem, oplaadpunten voor elektrische auto’s en ruim 1.100 plaatsen. Om nog maar te zwijgen over het grondwaterbeleid. De garage geeft zelfs aan hoe veel plaatsen er nog zijn zodat je.. bij binnenkomst kan gaan controleren of het waar is. Misschien niet altijd even nuttig maar de garage moet een groot onderdeel gaan vormen van de oplossing voor de schijnbare verkeers- en parkeerproblematiek.

De grote uittocht
Met de voltooiing van de Markthal lijken ook de laatste protesten te zijn stilgevallen. Buitengesloten marktkooplieden accepteren hun lot en gaan door met hun geschreeuw, maar dan tegen klanten. Het venijn zit hem in de staart. Als Blaak jaarlijks misschien wel vijf miljoen bezoekers te verduren krijgt, zal het omliggende gebied ook wat gebruiksvriendelijker moeten worden. De grote uittocht van de markt lijkt onvermijdelijk, maar ziet toekomst op het Noordplein. Wie weet, hoe dan ook is dit het einde van een tijdperk.
9356034966_b3f96f4a6e_k
Een maand lang openen
Maar de Markthal is ook het begin van iets nieuws en dat mag best gevierd worden! Vorige week woensdag begonnen de festiviteiten al met de opening van het culinaire festival ‘Het Laurensvertier‘. Een soort Markthal Festival, om te vieren dat we werelds zijn.