Bovenstaande foto door Rik van Fairriqh.nl

Hordes mensen stonden vanochtend wat verbouwereerd voor een gesloten Centraal Station. Zonder aankondiging sloot de NS per direct alle toegangspoortjes waardoor de voetgangerspassage alleen nog met een OV-chipkaart bereikbaar is. Op de stations Woerden, Almere Centrum, Houten, Enschede en Rotterdam Alexander waren de poortjes al in gebruik genomen. Maar hiermee is de kous nog niet af: de pletpoortjes zijn levensgevaarlijk en dodelijk voor de winkeliers!

Eerder werd al bekend dat de NS de komende maanden op 82 stations de poortjes zou sluiten. Daarmee wordt een treinreis vanuit Rotterdam een dodelijke onderneming. Dit jaar zijn al vijfentwintig mensen gewond geraakt doordat een toegangspoortje-des-doods hen probeerde te vermoorden. Het resulteerde in Kamervragen aan het adres van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Wilma Mansveld. Zij liet weten dat de NS de incidenten nauwlettend in de gaten zal houden. Toch zal niet elk slachtoffer formeel een klacht indienen dus kunnen die vijfentwintig bijna-dood-ervaringen nog maar het topje van de ijsberg zijn. De reizigers zullen moeten wennen aan de pletpoortjes, aldus de NS.

Terug naar vandaag. De voetgangerstunnel wordt niet alleen gebruikt om de treinen te bereiken. In Amsterdam liepen ze tegen hetzelfde probleem: hoe houden we de boel toegankelijk? In Rotterdam merken de winkeliers de sluiting nu al. Het Centraal Station is sinds de opening meer dan alleen een station en te groots om zo rigoureus af te snijden van de rest van de stad. Het verbindt Noord met het centrum; het biedt gemak aan scholieren en het omliggende bedrijfsleven en heeft daarmee een onmisbare publieke functie. De pletpoortjes sluiten niet alleen het station af, ze snijden een belangrijk punt uit de stad.

Nu valt er ook wel iets te zeggen voor de sluiting. Wat is de moeite om een OV-chipkaart te nemen? De meeste studenten en forenzen hebben al zo’n ding en anders is het aanmaken van zo’n kaartje zo gebeurd. Toch lijkt dat in de praktijk op nogal wat weerstand te stuiten. De instapkosten bedragen twintig euro en dan hebben we het nog niet eens over de onvrede rondom het kaartsysteem.

Volgens de NS is de maatregel op Rotterdam Centraal nog niet structureel, maar gaat het om een proef. Wat denken jullie, gaat de NS te snel: moeten we wennen aan de pletpoortjes of moet de NS de poortjes weer opengooien?