Potverdikkie! De vrouwen van deze wereld komen er maar bekaaid af anno 2014. Ondanks de feministische golf van de jaren zeventig zitten mannen op posities die er werkelijk toedoen. Neem de wethouders van onze prachtige stad: welgeteld géén vrouw is wethouder. Te gek voor woorden toch? Tuurlijk, ik ben zelf een liefhebber van mooie vrouwen, maar mogen ze iets anders dan louter fungeren als lustobject voor de man?

Vraagje: wie kent Iris Roskam? Neen niemand natuurlijk, deze Rotterdamse creatieve vrouw is onbekend als de neten. Geeft niks. Gewoon onthouden die naam, ga ik nu een tirade houden over mannen in het algemeen. Ongelofelijke watjes zijn we vergeleken bij vrouwen.

Niet?

Mag jij raden hoeveel mannen de uitdaging oppakken om met hun fiets de al maandenlange gestoorde roltrappen van de fietserstunnel van de Maastunnel te beklimmen? Ze staan allemaal in de rij voor de lift, dit terwijl het merendeel van de vrouwen onvervaard met fiets en rugzak de beklimming aangaan.

Heb ik het niet over maandelijkse menstruatie en de menopauze, ook een fenomeen waarin menig man tekortschiet. Tuurlijk, als hun vrouwen op leeftijd geraken, dan gaan sommigen naarstig op zoek naar ‘de tweede of zelfs de derde leg’. Een jong blaadje want ja, de huidige vrouw wordt een beetje uitgezakt en ze klaagt de laatste tijd zo veel. Gaan ze op zoek naar een nieuwe jongere vrouw die ze dan trouw beloven te zullen volgen. Je kent ze wel, het straatbeeld lijkt er tegenwoordig van vergeven, zie je zo’n ouwe lul met een klein kind in zo’n fiets met een bakkie voorop. Dat zijn ze… de tweede-leg-vaders.

Maar ik dwaal af, ik had het over de emancipatie van de vrouw en Iris Roskam. Jullie weten nog steeds wie ze is?

Hallo kom eens onder je steen vandaan!

Als ik nou zeg de nieuwe Markthal; gaat er dan een belletje rinkelen? En als ik aan jullie vraag wie dat prachtige plafond genaamd ‘Horn of Plenty’ heeft ontworpen, dan roepen jullie allemaal vast in koor.. Arno Coenen. Fout! Daar trap ik op de rem en zeg: Iris Roskam. Denk je nou echt dat deze getatoeëerde baardaap dit helemaal zelf heeft verzonnen en ontworpen?

Ha…ha…laat me niet lachen, neen lieve mensen laat me je uit de droom helpen, dit is namelijk merendeels het werk van zijn levenspartner, genaamd Iris Roskam. De vrouwelijkheid spat van de afbeeldingen, maar ze krijgt er nul-komma-nul credits voor.

Het is Coenen voor en Coenen na, want ja, Coenen is een vent en die verdient dus alle lof en niet z’n partner; ondanks het feit dat ze alles samen doen. Laatst zag ik een interview met de twee en aandeel Iris bleef zwaar onderbelicht. Ik heb sterk het vermoeden dat ze er gewoon is uitgeknipt.

Hoezo emancipatie van de vrouw?
Daarom.
Ere wie ere toekomt.
IRIS ROSKAM….IRIS…..ROSKAM.

Niks Coenen. Coenen is een man en mannen zijn negen van de tien keer volgers en ik kan het weten want.. juist ja.

Hoort zegt het voort. Rotterdamse glaskunstenares Iris Roskam en niemand anders is de moeder van het succes van de plafondversiering van de Nieuwe Markthal.

Amen..

Latest posts by Ton Zandboer (see all)