We hebben een nieuwe schrijvert bij Bogue: Mark. We heten hem van harte welkom. Zijn eerste artikel gaat over de censuur van de supportersvertegenwoordiger van Feyenoord.

Roeland van Meerveld heeft bestuurlijke zelfmoord gepleegd. De Amersfoorter is door Feyenoordsupporters gekozen als vertegenwoordiger van die meer dan 40.000 abonnees van het tijdschrift Feyenoord Magazine. Een prestigepositie die serieus genomen dient te worden. Al is het maar omdat er nogal wat inkomsten rondgaan, waar het Legioen wat over te zeggen zou hebben. Zo betaalt een niet-seizoenskaarthouder maar liefst €165,00 per jaar voor het ontvangen van de glossy. €40,00 aftikken voor een digitale versie van het blad dat 11x per jaar verschijnt kan natuurlijk ook.

Vol goede moed besloot Van Meerveld zijn verworven inspraakfunctie ten goede te maken. Een buitenkans, omdat het de eerste keer zou zijn dat supporters daadwerkelijk iets te zeggen zouden gaan hebben over het reilen en zeilen van de club waar menig diehard supporter jaarlijks honderden, zo niet duizenden, euro’s aan uitgeeft.

Nee, niet echt natuurlijk want Feyenoord heeft een naam hoog te houden als het gaat om het tegenhouden van inspraak van supporters. Het beruchte Supportersplatformfeyenoord is ook een stille dood gestorven nadat bleek dat de supporters ook echt wat zinnigs te melden hadden. Met het vertrek van Jorien van den Herik tot uiteindelijk gevolg. Iets met 12% rente…

Maar Feyenoord zou Feyenoord niet zijn als zélfs deze wassen neus niet zonder schandaal tot stand zou kunnen komen. Want inspraak? Dát wil men liever niet in het Maasgebouw. Supporters zijn maar lastig. Reeds in 2006 twijfelde de officiële Feyenoord Supporters Vereniging (FSV) al over de goede intenties van de clubleiding en anno 2015 lusten de honden nog steeds geen brood van de manier waarop met die lastpakken wordt omgegaan.

Roeland van Meerveld is weliswaar democratisch gekozen tot supportersvertegenwoordiger, de prijs die hij hiervoor moet betalen is wel een heel grote: alles wat Van Meerveld aan uitingen doet op social media zal eerst moeten worden voorgelegd aan de club ter beoordeling. Dat heet monddood maken. Dat is gewoon ordinair iemand een zwijgplicht opleggen. En zo werd de term “Feyenoord-Korea” weer uit de mottenballenzak gehaald en driftig met virtuele rieken en fakkels gezwaaid.

Van Meerveld zal –naar eigen zeggen– weggestemd worden bij de volgende vergadering omdat hij weigert deze zwijgplicht te ondertekenen. Boehoe! Schande!

Screen Shot 2015-02-06 at 16.53.43

Hoewel… in hoeverre is Feyenoord hier eigenlijk geniepig bezig? In hoeverre doet Feyenoord hier eigenlijk iets onbehoorlijks? Tekenen wij als werknemers bij een bedrijf niet allemáál voor geheimhouding als we ergens in dienst treden?
Bedoelde men niet gewoon te zeggen: als je namens Legioen spreekt (waar dus ook Feyenoords president-commissaris Dick van Well en Feyenoords commercieel directeur Mark Koevermans, alsmede club-ambassadeur en supportersheld Gerard Meijer deel van uitmaken) en een boodschap namens een officieel cluborgaan richting de supporters uit wil brengen, laat het dan eerst even langs de afdeling Communicatie gaan?
Heeft iemand dat al gecheckd? Of staat de hele wereld op z’n achterste poten omdat het in het verlengde ligt van wat er in het verleden is gebeurd?

FeyeNoord-Koreaanse praktijken of een storm in een glas water? Als jij op je werk iets ziet wat je niet bevalt hoef je daar van je baas ook echt niet over te twitteren hoor. Die ziet je aankomen. Zodra er naar buiten gecommuniceerd wordt komt er in het bedrijfsleven ook een communicatie-adviseur bij kijken. Sterker nog: als een journalist jou zou benaderen heb je de verplichting die door te sturen naar de afdeling Communicatie waar de perswoordvoerder hem/haar keurig te woord zal staan.

Het is vaak niet fraai hoe Feyenoord met haar supporters om gaat en het stukje communicatie en transparantie verdient absoluut geen schoonheidsprijs. Maar gaan we nou weer kankeren om het kankeren? Omdat we ergens in ons achterhoofd het besef hebben dat het sowieso geen moer uitmaakt of je de officiële supportersvereniging achter je hebt staan of dat je je organiseert in de vorm van een Varkenoordgroep? Ze doen toch wel wat ze zelf willen? Zelfs de officiële supportersvereniging heeft een supportersraad die geen enkel bestuurlijk potje kan breken bij de firma Feyenoord. En daar zitten toch écht een aantal zeer slimme mensen bij met een levensgroot Feyenoordhart en de allerbeste intenties.

Schijn-inspraak. Voetbal is commercie en dat draai je niet meer terug. Het is tijd dat supporters de illusie loslaten dat Feyenoord van hen is. Feyenoord Rotterdam N.V. is een bedrijf, waar bedrijfsregels gelden. Scheelt een hoop ergernis.

Bestuur Het Legioen