De aan de Rotterdamse Dansacademie (het huidige CODARTS) geschoolde choreografe Nanine Linning doet dinsdag 13 mei haar oude thuisstad Rotterdam aan met de dansvoorstelling ZERO. Met een nominatie op zak van de prestigieuze theater- en dansprijs ‘Der Faust’ voor ZERO keert zij triomfantelijk terug naar de stad waar zij haar eerste choreografen-schreden zette.

Zero by Nanine Linning. Theater Heidelberg 2013.

“Mijn werk cirkelt rond een aantal thema’s. De kwetsbaarheid van de mens laat ik heel graag zien. Evenals het onvermogen en het isolement wat daarbij hoort. Pijn, verdriet, verlangen”, aldus een de choreografe. Haar staat van dienst is indrukwekkend.

Het winnen van de VSCD dansprijs ‘De Zwaan’ (2005), de Philip Morris Kunstprijs (2004) en de ‘Wim Bary Perspectiefprijs’ (2002) van het Prins Bernard Cultuurfonds is maar een tipje van die sluier. Na en naast eigen producties is Linning in Rotterdam het meest bekend vanwege haar functie als huischoreograaf bij ’t vermaarde Scapino Ballet Rotterdam. Na vijf jaren van vruchtbaar samenwerking aldaar, was ’t tijd om haar vleugels verder uit te slaan.

Zero by Nanine Linning. Theater Heidelberg 2013.

Inmiddels is Linning verbonden aan Dance Theatre Company Osnabrück als artistiek leider en doet ze als laatste van een succesvolle tour Rotterdam aan. Linning vervolgt over haar werk: “Ik geloof niet in zwartgalligheid. Aan ’t eind van het verhaal is er altijd toekomst”.
ZERO daarentegen is een performance waarbij onder de dreiging van de Apocalyps de bezoeker wordt meegenomen in een tijdmachine naar een nulpunt van de mensheid.

Linning wordt alom gewaardeerd en geprezen:

Holger Schultze, intendant van Theater Osnabrück, over haar benoeming:

“Nanine Linning is een kunstenaar die binnen het bestaande aanbod van dans in Duitsland een nieuwe en verfrissende visie meebrengt. Haar gebruik van verschillende media gecombineerd met haar krachtige bewegingstaal en haar menselijke thematiek maken haar een bijzondere choreograaf die de dans in Duitsland een nieuwe impuls kan geven.”

Linning tenslotte over de podiumkunst waar zij naam en faam heeft opgebouwd:

“Ik kan me geen stuk van mezelf waar geen extremen in voorkomen. Polariteit. Het opzoeken van grenzen.” Geen plus zonder min dus. “….ik speel heel graag met tegenpolen. En, die laat ik dan ook graag zien. Soms tegelijkertijd. Het niet weten is juist heel spannend in theater. Dans mag verdwalen.”

ZERO is te zien in de Rotterdamse Schouwburg op 13 mei.

Zero by Nanine Linning. Theater Heidelberg 2013.